منابع و مآخذ
1ـ احمدی، بابک. ساختار و تاویل متن. تهران: مرکز، 1378.
2ـ برتنس، هانس مبانی نظریة ادبی. ترجمة محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: انتشارات ماهی، 1384.
3ـ برسلر، چالز. درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی.. ترجمة مصطفی عابدینی فرد، تهران، انتشارات نیلوفر، 1386.
4ـ پورنامداریان، تقی. گمشدة لب دریا. چاپ دوم، تهران: نشرسخن، 1384.
5ـ حیائی، زهرا. بررسی نشانهشناختی عناصر متقابل در تصویرپردازی اشعار مولانا. نقد ادبی، سال دوم شماره 27-24.
6ـ خرمشاهی، بهاءالدین. حافظنامه. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، 1383.
7ـ چندلر، دانیل. مبانی نشانهشناسی. ترجمة مهدی پارسا. تهران: سورة مهر، 1386.
8ـ چهری، طاهره، غلامرضا سالمیان و سهیل یاری. تحلیل تقابلها و تضادهای واژگانی در شعر سنایی. پژوهش ادبی ـ عرفانی (گوهر گویا)، سال هفتم، شمارة دوم، پیاپی، 1392.
9ـ سلیم تهرانی، محمدقلی. دیوان. با مقدمه و تصحیح محمد قهرمان، تهران: انتشارات نگاه، 1385.
10ـ صفوی، کوروش. درآمدی بر معنیشناسی. تهران: انتشارات سورة مهر، 1383.
11ـ عبیدینیا، محمدامیر و دیگران. بررسی تقابلهای دوگانه در ساختار حدیقة سنایی. فصلنامة پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شمارة ١٣، (١٣٨٨)، ٢٥-٤٢.
12ـ گیرو، پی یر. نشانهشناسی. ترجمة محمد نبوی، تهران: انتشارات آگه، 1383.
13ـ مقدادی، بهرام. فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی، از افلاطون تا عصر حاضر. تهران، فکر روز، (1378)
14ـ نبیلو، علیرضا. «بررسی تقابلهای دوگانه در غزلهای حافظ» زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خوارزمی، سال بیست و یک، شمارة 74، ( 1392)
15ـ یاحقی، محمدجعفر. فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیات فارسی. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی، 1357.